Friday, March 18, 2011


Did you ever feel like even though you’re praying, you still feel hollow and unfulfilled?
I’m pretty sure everyone has been down that road before. I’m pretty sure every single one of us someday has treated prayer as one pillar you’re just …. obliged to do. 
But what to do when one feels so helpless? Sit down with a paper and a pen in your hand. Divide the paper with a margin in the middle. Write a numbered list of whatever could possibly be burdening you right now, from the simplest things, to big things. Done? Now, write another numbered list of the things you’re thankful for in your life. List down everything too; from the computer sitting on your lap, to this blog you can express yourself through, to the delicious pizza you had last night, to the awesome new jeans you just got, to the safe country you’re living in, to the clean water you’re drinking, to your eyesight, to your parents. Just pour everything down.
You couldn’t write down everything you’re thankful for, yeah? The list is just way too freaking long! It’s actually uncountable!
Do you see what I mean? Can I see a smile on your face now?
That’s why we’re obliged pray. Because praying is thanking and praising God for all that he’s given you. Because when you pray, you’re supposed to remember the uncountable list, and how it’s -compared to the other list- like an ocean compared to a lake! Whenever you remember this, you remember that God could definitely flip the list around if he wants to, but he doesn’t, because he loves you. 
Do you see it now? He wants you to be happy, that’s why he’s given you an infinite list of blessings and things to make you happy. He loves you and wants to see you happy, that’s why he ordered you to pray five times a day, start everything with His name, and finish everything thanking His name, so you could remember that you’re too blessed to be stressed, and smile again and again and again.
Did you ever feel like even though you’re praying, you still feel hollow and unfulfilled?
Mungkin solat kita masih belum sempurna.

********************************************************
Allah s.w.t has 3 replies to our prayers:
Yes.

Yes,
but not now.

I have better plan for you.

Read more...

Mudahkan!

Dengan hanya ucap rasa syukur,Allah akan limpahkan lagi banyak nikmat kepada kita.


Tapi kadang-kadang kita tak sedar,dalam hidup kita ni kita banyak merungut.Cuba kalau kita bandingkan diri kita dengan orang yang lebih susah dari kita,Subhanallah!..betapa besarnya nikmat yang Allah dah bagi dekat kita.


Dan lebih hebatlah bagi sesiapa yang mengucapkan perasaan syukur dalam keadaan dia sebenarnya mengalami kedukaan, dialah akan dilimpahi berbagai-bagai kebaikan oleh Allah.


Janji Allah melalui firman-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 156 hingga ayat 157 bermaksud: “Orang-orang yang apabila ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: “Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.”


*************************************************

Salam.

Itu sahaja.

May Allah bless us


"Oh Allah! Make the best part of my life the end of it,
And the last of my deeds the best one,
And the best of my days, the day I meet you"

Read more...

sungguh aku ingat mudah

Tuesday, March 15, 2011

rupanya tidak.


seribu kali tidak!


sebelum aku mula,aku nak ingatkan kamu semua supaya tiada pemikiran seperti,"ceh,senang je kot panjat bukit!"(dengan nada bongkak).Ini satu amaran daripada aku.








lastly.......

Sirius..nak daki bukit bukan mudah.Banyak rintangan,banyak halangan.

Dan baru aku sedar daki bukit ni sama je dengan nak berjaya.Bukan mudah.Perlukan usaha.Bukan setakat usaha gitu-gitu je.Tapi usaha yang besar.Mental dan fizikal perlu kuat.Dan akhirnya,bila sampai puncak,gembira dia tak terluah.Rasa nak jerit sebab tak sangka.Tak sangka boleh sampai.


Samalah dengan belajar.Belajar penat-penat tapi bila dapat result gempak,happy bukan main.Dan betullah janji Allah,Dia akan balas setimpal dengan usaha kita


p/s:Terima kasih abah sebab bawak jiah dengan diorang naik bukit Taboh tu.Semoga kepulangan abah dari mekah bawa banyak perubahan dan lebih bertanggungjawab dalam segala urusan.


NOTAKAKI:Fitrah!..aku tak tipu..mendaki bukit lebih penat daripada berbasikal..haha

Read more...

Otromen pun tak boleh tolong

Monday, March 14, 2011



"Dan kami tidak membinasakan suatu negeri, melainkan sudah ada ketentuan yang tetap baginya".
(Surah Al-Hijr:4)

********************************************************
Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan, "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun". Mereka itu lah yang mendapat keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Tuhan mereka, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk. 
(QS. Al-Baqa-rah, 2: 155-157)
____________________________________________________

sirius aku cakap.


Bila aku dengar Jepun kena tsunami,aku terus fikir,"negara teknologi tinggi tuh boleh rosak,apatah lagi negara aku".
dan bila fikir lagi mendalam,"kuasa Allah,siapa boleh halang kot!


"Amal sikit tapi hasil nak banyak,usaha tak ada tapi kejayaan nak"

Read more...

Hey artis!

Saturday, March 12, 2011

kau sudah bertambah umur!

mungkin suatu hari nanti populariti kau akan merudum.Tapi tak mengapa,aku akan sentiasa menyokong kau dari setiap sudut.Tak bermakna umur kau bertambah kau sudah tidak cantik.Tidak!!kau tetap cantik di mata aku.

Hey artis!

aku cuma nak ucapkan kepada kau...

p/s-Aku tau kau baca.Sori sebab tak wish kau dekat sekolah.Aku saja je.

Semoga kau panjang umur dalam keadaan beriman dalam keadaan yang sihat serta dimurahkan rezeki.Aku doakan kau menjadi anak yang solehah,hamba Allah yang taat serta berjaya dan dipermudahkan segala urusan di dunia dan akhirat.Semoga kita berdua berjaya mendapat yang terbaik dalam setiap ujian dan peperiksaan nanti terutamanya SPM.Aku sentiasa sokong kau.

SEMAKIN BERTAMBAH UMUR SEMAKIN BESAR TANGGUNGJAWAB

Read more...
Allah knows best.It is just Allah's way to make my spirit strong
and change me to be a better person

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP