Who are we trying to fool

Wednesday, December 21, 2011

Assalamualaikum.


Sebelum saya meneruskan penulisan,saya nak kongsikan sedikit maksud bacaan ketika duduk antara dua sujud.
Saya pasti ramai di antara kita yang tak tahu pun selama ni apa maksud bacaan tu,lepas tu kita baca secara sambil lewa dengan tujuan untuk memenuhi syarat dalam solat.


Lagi ekstreme kalau dia tak sempat baca dia terus sujud.Apa tu ha?..Kalau siaran tv pun boleh hafal pukul berapa bagai,lepas tu tunggu kat depan tv pada masa,macam mana solat ketika mana kita nak berjumpa dengan pencipta kita, kita boleh buat dek je dengan mentaliti, "janji aku solat,orang kat luar tu ramai lagi yang tak solat ok!"


Jom,kita lihat apa yang kita baca selama ni antara duduk antara dua sujud


Ya Allah,
ampunilah daku,
rahmatilah daku,
kayakanlah aku,
angkatlah darjatku,
Berikanlah rezeki kepadaku,
Tunjukkan hidayah kepadaku,
Sihatkanlah daku,
dan
maafkanlah daku

ok ye'all..nampak tak selama ni kita memohon dan merayu kepada Allah pada semua bacaan dalam solat.Ini menunjukkan kita semua hanyalah manusia yang lemah.Tapi ada kita sedar,ada kita peduli?..macam tak kan?

Sekarang saya beri analoginya begini, cuba kita bayangkan bos kita nak jumpa kita.Menggeletar lutut kita nak menunjukkan kita takut "Giller" dengan dia. Sejauh manakah pula persediaan kita nak ketika nak bertemu dengan bos kita tu?.Kita akan gunakan ayat yang paling manis sekali kan!..Langsung tak ada cacat cela.

Tapi kita reflect balik kat solat kita..

Fikiran melayang!..masa tu lah nak terfikirkan segalanya lantas memberi effect kepada solat kita.Solat kita tak khusyuk.

Aik,siapa yang perlu kita takutkan sekarang..Allah ke bos kita?

Siapa yang beri rezeki kepada kita..Allah ke cikgu kita?

Siapa tuhan kita sekarang?Kepada siapa kita akan kembali?Siapa yang akan memberi pengampunan kepada kita?

KITA tak sedar kan!

Bila mak ayah panggil kita buat kerja,kelam kabut kau datang kepada mereka takut dimarahi,takut tak boleh keluar rumah,takut tak dapat duit.

Tapi bila azan berkumandang je, "lek la..zohor kan habis pukul 4.20..sekarang baru pukul 2.00...lama lagi tu der"
haha..Kalau kau mati pukul 3..lek la der,kan!...Kita sedang mempermainkan siapa sekarang ni?

Ketahuilah! Sesungguhnya mereka yang ingkar itu membongkokkan badan mereka untuk menyembunyikan (perasaan buruk yang ada dalam dada mereka) daripada Allah. Ketahuilah! Semasa mereka berselubung dengan pakaian mereka sekalipun, Allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka zahirkan; sesungguhnya Ia Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada. [11:4-5]


Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit dan bumi dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan. [11:123]


Insaflah.Masih ada lagi masa untuk kita memperbaiki solat kita.Saya pun masih belajar.Kita sama-sama cuba untuk menjadi lebih baik.Sebenarnya,punca kita bersembahyang ekspress ini mungkin kerana kita tidak pernah faham maksud bacaan-bacaan di dalam sembahyang itu.Lantas,kita melakukan sembahyang itu bukan sebagai ibadat,tetapi sebagai rutin yang 'terpaksa' dilakukan.

Jagalah sembahyang kita.Kerana sepatutnya,sembahyang itu dapat melindungi kita dari melakukan perkara-perkara yang dilarang Allah.Dan sembahyang juga boleh menghapuskan dosa-dosa kita.Tetapi,lihatlah diri kita.Ini bermakna,ada something wrong dalam sembahyang kita.


"Dan dirikanlah sembahyang (wahai Muhammad, engkau dan umatmu), pada dua bahagian siang (pagi dan petang), dan pada waktu-waktu yang berhampiran dengannya dari waktu malam. Sesungguhnya amal-amal kebajikan (terutama sembahyang) itu menghapuskan kejahatan. Perintah-perintah Allah yang demikian adalah menjadi peringatan bagi orang-orang yang mahu beringat. 

Dan sabarlah (wahai Muhammad, engkau dan umatmu, dalam mengerjakan suruhan Allah), kerana sesungguhnya Allah tidak akan menghilangkan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan. [11:114-115]

Apa yang saya dapat simpulkan adalah kita ini bersembahyang laju,tidak khusyuk dan tidak faham apa yang kita baca itu!Jika tidak faham,bagaimana hendak khusyuk?Bagaimana hendak hayati?Dan yang terakhir,bagaimana sembahyang kita itu hendak sempurna?.Berubahlah kita semua sementara masih ada kesempatan.Kerana,hanya kepada Allah kita akan kembali.Jika sembahyang kita kepada-Nya kita tidak jaga elok-elok,anda fikir apakah nasib kita kelak?


p/s-Saya pun manusia biasa dan saya juga belajar untuk menjadi lebih baik


p/p/s-“Bingung memikirkan dunia akan menggelapkan hati, sedangkan bingung memikirkan nasib di akhirat akan menerangkan hati”(Sayyidina Uthman r.a.)


“So remember Me; I will remember you.”
Surah al-Baqarah (2:152) 

Read more...

Khabar buat anda

Friday, December 9, 2011


كل أمتي معافى إلا المجاهرين، وإن من المجاهرة أن يعمل الرجل بالليل عملا، ثم يصبح وقد ستره الله عليه، فيقول: يا فلان عملت البارحة كذا وكذا، وقد بات يستره ربه، ويصبح يكشف ستر الله عليه
Ertinya: Setiap umatku (boleh) diampunkan keucali mereka yang mendedahkan (dosanya),ada di kalangan yang mendedahakn ini , melakukan suatu dosa di waktu malam, berpagi-pagi sedang Allah menutup keaiban dosa itu, namun tiba-tiba dia mendedahkan seraya berkata :" Wahai fulan, semalam aku lakukan itu dan ini" maka terhapuslah tutupan Tuhannya dan jadilah ia membuka (rahmat) Allah yang(sebelum ini) menutup keaibannya
-riwayat bukhari dan muslim-.


Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dun seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw. menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati". 



p/s:apa je yang dah kita sumbang untuk islam?

Read more...

Biar bertempat la ye!

Thursday, December 8, 2011

Apa?


apa yang bertempat?


M.A.L.U

....................................................

Cuba kita renung sekejap

Realiti remaja zaman sekarang ni bila dia buat benda baik,dia akan rasa malu,,takut orang kata skema,nerd bagai...tapi bila buat benda lagho rasa hebat,hip,trendy.

Persoalaannya di sini...kalau semua orang fikir macam ni..macam mana dakwah tu akan berterusan..

"Dari Anas bin Malik r.a ,beliau berkata, kami bertanya "Ya Rasulullah,kami tidak akan mengamalkan semua kebaikan(ilmu:sunnah / amal soleh) dan kami tidak akan mencegah (dakwah / amar makruf nahi munkar) kemungkaran sebelum kami meninggalkan semua kemungkaran". Maka baginda Nabi s.a.w bersabda ,"tidak,
bahkan serulah kepada kebaikan meskipun kalian belum mengamalkan semuanya,dan cegahlah dari kemungkaran,meskipun kalian belum meninggalkan semuanya."
-hadis riwayat thabrani-

Jadi,sampaikanlah walau sepatah ayat kerana akan dipertanggungjawabkan di akhirat nanti.

Daripada Abu Hurairah r.a berkata : Rasulullah s.a.w telah bersabda "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang(asing) dan ia akan kermbali dalam keadaan asing.Maka beruntunglah orang-orang yang asing
-hadis riwayat muslim-

Jangan malu,jangan segan.Walaupun kita dipandang lekeh oleh manusia,tetapi Allah akan meninggikan darjat kita,InsyaAllah.

Peluang beramal telah dibentang di hadapan kita.

Dakwah itu kerja yang berterusan walau kita hanya belajar satu ayat.

Mari kita kejar pahala sebelum maut mengejar kita!


Read more...

Kita dan Palestin

Friday, December 2, 2011

Setiap pagi kita bangun dalam keadaan aman,tiada ketakutan, tapi mereka di Palestin bangun dalam keadaan bersyukur kerana masih dihidupkan.

Setiap hari kita makan ayam, udang ,aiskrim, mereka di Palestin memikirkan bagaimanakah untuk mendapatkan air untuk diminum.

Setiap hari kita bimbangkan tentang duit,pelajaran dan sebagainya tetapi mereka di Palestin fikir apakah mereka akan hidup esok hari?

Itu pun kita masih merungut.

Mereka manusia,mereka muslim,kita manusia kita muslim

Apa bezanya kita dan mereka?

Fikir dan renung.Adakah kita sudah mendoakan mereka atau kita hanya doakan kejayaan diri sendiri?

Tepuk dada tanya iman


Read more...

Pahit tapi manis


"Jangan merungut kalau diri sendiri tak dapat markah yang excellent sebab 
punca  semua datangnya dari kita".

Tapi kadang-kadang rasa hairan juga macam mana budak yang solat tak
 jaga,cakap ntah apa2 boleh jadi top scorer..

Pernah tak korang terfikir macam tu?..kalau aku sendiri jawapannya ya!
..aku pernah terfikir dan bila fikir semula, kenapa Allah tak bagi balasan je kat 
orang macam tu,kenapa Allah tolong dia,kenapa orang kafir masih ada kat 
dunia,kenapa dan kenapa?

Jangan khuatir...Allah ada perancangannya yang tersendiri.Kita boleh 
mencari apa hikmahnya di sebalik semua ini tapi bukan mempersoalkan 
dan bukan juga menidakkan kejadian ini sebab kita hanya HAMBA.

Mungkin orang yang sentiasa diuji dengan kesenangan tersebut diberikan
 istidraj.

Hello...apa tu istidraj?

Istidraj itu ialah satu kalimah yang menunjukkah kepada seseorang yang 
sentiasa berterusan dilimpahi rezeki dan kejayaan yang melimpah ruah dalam 
kehidupan walaupun dia bukan hamba Allah yang taat, malah seorang pelaku 
maksiat tegar untuk menjadikan seseorang manusia itu lebih jauh daripadaNya.

Jadi kita patut beruntung kerana Allah masih sayangkan kita,sebab itu Allah 
uji kita.
"Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup(kamu) untuk
menguji dan menzahirkan keadaan kamu : siapakah di antara kamu
yang lebih baik amalannya dan Dia maha kuasa(membalas amal kamu),
lagi maha pengampun(bagi orang-orang yang bertaubat)
-surah al-mulk ayat 2-

Be positive when you're tested by Allah.Think positive and act positively.
Kita pelu memohon kepada Allah tapi jangan sesekali mendesak Allah untuk memperkenankan setiap permohonan  kita kerana Allah mempunyai caranya 
yang tersendiri untuk mengurniakan sesuatu kepada hambanya
sama ada cepat atau lambat.

Dengan adanya ujian, kita akan menjadi lebih kuat untuk menghadapi dugaan 
hidup.Ujian juga sebagai penghapus dosa kita.Sepahit mana pun ujian,pasti ada keistimewaannya. Umpama kita terpaksa makan ubat yang pahit ketika sakit.
Walaupun kita tahu ubat tahu pahit,tapi kita masih telan ubat tu dengan
harapan kita akan cepat sembuh.Akhirnya kita sihat kembali kan?

Kita tidak boleh lari daripada ujian.Hadapi ia dengan sabar.Moga2 dengan ujian
 tersebut membuatkan kita semakin bertambah rasa kasih dan sayang 
terhadap Allah.InsyaAllah!

Read more...

yok!

Thursday, December 1, 2011

"Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal." (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi)

Read more...
Allah knows best.It is just Allah's way to make my spirit strong
and change me to be a better person

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP